Kamis, 25 Agustus 2011

Novel Dibawah Lindungan Ka'bah Karya HAMKA

Novel Dibawah Lindungan Ka'bah Karya HAMKA - Ada kabar baik bagi anda pecinta Novel Dibawah Lindungan Ka'bah karya HAMKA ini karena kemarin Novel Dibawah Lindungan Ka'bah ini dimuat dalam layar lebar alisan difilmkan dan sudah tayang do Bioskop-bioskop seluruh Indonesia, Bagi anda yang tidak mempunyai uang untuk melihat Film Dibawah Lindungan Ka'bah karya HAMKA jangan bersedih hati karena Blog Loker Seni akan Share Novel Dibawah Lindungan Ka'bah Karya HAMKA ini secara Gratis...

Cuplikan Novel Dibawah Lindungan Ka'bah karya HAMKA
Saat yang ditakutkan itu pun telah datang; dengan hati riang, bercampur masyghul, saya terpaksa meninggalkan bangku sekolah. Riang, kerana saya telah beroleh diploma dan masyghul kerana  berpisah dengan bangku sekolah dan dengan teman-teman. Ertinya masa gembira, masa  menghadapi zaman yang akan datang dengan penuh kepercayaan, telah habis.
Setelah guru membahagikan diploma kami masing-masing dengan bersorak-sorak kami meninggalkan perkarangan sekolah, kami bersalam-salaman satu dengan yang lain dan guru memberi kami peringatan, supaya sekolah kami diteruskan bagi siapa yang sanggup 
Anak-anak Belanda dan beberapa anak saudagar-saudagar yang mampu, dengan megah menyatakan di hadapan teman-temannya, bahawa sekolah itu akan diteruskannya; setelah habis  cuti tahunan, mereka akan berangkat ke tanah Jawa mengambung pelajarannya. Saya sendiri,  tidaklah saya khabarkan bahawa saya akan menambah pelajaran agama, kerana selama ini teman-teman mengejekkan saya, mengatakan saya gila agama. 
Yang berasa sedih sangat, adalah anak-anak perempuan yang masuk pingitan (Terkurung di rumah saja) tamat sekolah bagi mereka ertinya suatu sangkar yang telah sedia buat seekor burung  yang bebas terbang. 
Zainab sendiri, semenjak tamat sekolah, ia pun telah tetap dalam rumah, didatangkan baginya guru dari luar yang akan mengajar berbagai-bagai kepandaian yang perlu bagi anak-anak perempuan, seperti menyulam, merenda, memasak dan lain-lainnya. Petang hari ia menyambung  pelajarannya dalam perkara agama. 
Saya, tidak beberapa bulan setelah tamat sekolah, berangkat ke Padang Panjang, melanjutkan cita-cita ibu saya dan kerana kemurahan Engku Haji Jaafar juga. Sekolah-sekolah agama yang ada di situ mudah sekali saya masuki, kerana lebih dahulu saya telah mempelajari ilmu umum; saya hanya tinggal memperdalam pengertian dalam perkara agama saja, sehingga akhirnya salah  seorang guru memberi fikiran, menyuruh saya mempelajari agama di luar sekolah saja, sebab  kepandaian saya lebih tinggi dalam hal ilmu umum daripada kawan-kawan yang lain. 
Demikian lah pelajaran itu telah saya tuntut dengan bersungguh hati, tetapi…. Semenjak mula saya pindah ke Padang Panjang, sentiasa saya merasa keseorangan. Kian lama saya tinggal dalam  negeri dingin itu, kian terasa oleh saya bahawa saya sebagai seorang yang terpencil. Keindahan  alam yang ada di sekeliling kota dingin itu menghidupkan kenang-kenangan saya kepada hal-hal  yang telah lalu. Gunung Merapi dengan kemuncak tandikat waktu matahari akan terbenam dan  mempertaruhkan jabatan memberi cahaya kepada bulan, singlang yang sentiasa diliputi dengan  kebun-kebun tebunya yang beriak-riak ditiup angin, semuanya membangkitkan perasaan-perasaan yang ganjil, yang sangat mengganggu fikiran saya.
Download Novel Dibawah Lindungan Ka'bah Karya HAMKA : Download

Tidak ada komentar:

Posting Komentar